Fernando Alonso az FIA által folytatott vizsgálat jelenlegi állása szerint nem tudott arról, hogy csapattársa, Nelsinho Piquet az ő győzelme érdekében szándékosan ütközött a falnak a tavalyi Szingapúri Nagydíjon - írja az AUTOSPORT. A spanyol versenyző a Belga Nagydíj hétvégéjén lefolytatott kihallgatáson azt vallotta az FIA képviselőinek és a Quest ügynökség független szakértőjének, hogy azért fogadta el az értelmetlenül rövidnek tűnő nyitóetapos boxstratégiát, mert egyetértett azzal, hogy a 15. helyről csak "agresszív" taktikával lehet esélye bármire is. Úgy tűnik, a versenymérnökök sem értesültek Piquet szándékairól. A csapatrádió felvétele arról tanúskodik, hogy nem értették, mi értelme még a tervezettnél (a 14. körnél) is korábban kihívni a boxba Alonsót, de a főmérnök Pat Symonds azt mondta nekik: "Semmi baj, minden rendben lesz." Egyikük állítólag utólag ki is faggatta Piquet-t (aki a telemetriai adatok szerint akkor sem vette el a lábát a gázról, amikor az autója elkezdett megpördülni), hogy miért csúszott ki, amire ő azt felelte, egyszerűen csak elveszítette az irányítást.
Noha a közvélemény számára minden bizonnyal fontos kérdés, hogy Alonso tudott-e a tervről, hiszen becsületbeli ügyről van szó, erre nehéz lesz megnyugtató választ kapni. Ugyanakkor a közvetett, pusztán elvi jellegű bizonyítékok valószínűsítik, hogy igazat mond. Egyrészt minél kevesebb embert avattak be, annál kisebb volt a lebukás veszélye, ezért a Renault-nak sem állt érdekében tájékoztatni Alonsót arról, hogy mi készül. Másrészt a győzelemmel elsősorban éppen az volt a csapat célja, hogy rávegye Alonsót, maradjon velük 2010-re is, és ha ő tudja, hogy nem önerőből, hanem csalással nyertek, azzal aligha győződik meg a Renault fejlődőképességéről. Amit egyébként nem lehetett kétségbe vonni, hiszen Alonso a következő versenyen, Japánban már tiszta győzelmet aratott.
A kulcskérdés most az, hogy ki tudott a tervről. Piquet szerint Pat Symonds és Flavio Briatore, szerintük meg Piquet rukkolt elő az ötlettel. De ha a csapat is jóváhagyta, tulajdonképpen mindegy, hogy kitől származott az elképzelés, hiszen a rövid nyitóetapos taktika viszonylag egyértelműen tanúskodik róla, hogy a Renault-nál eleve számoltak Piquet kicsúszásával. A csapatnak, mint jogi személynek, bizonyos fokig mindenképpen kollektív felelőssége van, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy nyilván nem mindenki tudott a készülő ármányról, és maga a Renault autógyár aligha volt beavatva. A felelősöknek, ha a gyanú beigazolódik, távozniuk kell, a büntetéssel azonban nem szabad aránytalanul sújtania a csapat ártatlan tagjait. Egy biztos: a szeptember 21-én ülésező Motorsport Világtanácsnak nem lesz könnyű dolga, hogy megtalálja a helyes egyensúlyt.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.